Poreski tretman naknade po osnovu zakupa servera u inostranstvu i problematika zaštite podataka o ličnosti

Poreski tretman naknade po osnovu zakupa servera u inostranstvu i problematika zaštite podataka o ličnosti

7. jun 2023.

Ministarstvo finansija Republike Srbije je nedavno izdalo mišljenje broj 011-00-313/2022-04 („Mišljenje“), koje se tiče poreskog tretmana naknade koju rezidentno pravno lice plaća nerezidentnom po osnovu zakupa servera u inostranstvu.

Sadržina Mišljenja

Shodno Mišljenju, ukoliko rezidentno pravno lice plaća nerezidentnom pravnom licu naknadu po osnovu zakupa servera u inostranstvu, na kome vrši isključivo smeštanje podataka, u tom slučaju ne postoji obaveza plaćanja poreza na dobit po odbitku u smislu odredaba Zakona o porezu na dobit pravnih lica (Sl. glasnik RS br. 25/2001, 80/2002, 80/2002 – dr. zakon, 43/2003, 84/2004, 18/2010, 101/2011, 119/2012, 47/2013, 108/2013, 68/2014 – dr. zakon, 142/2014, 91/2015 – autentično tumačenje, 112/2015, 113/2017, 95/2018, 86/2019, 153/2020 i 118/2021) („Zakon o porezu na dobit pravnih lica“).

Naime, saglasno odredbi člana 40. stav 1. Zakona o porezu na dobit pravnih lica, ukoliko međunarodnim ugovorom o izbegavanju dvostrukog oporezivanja nije drukčije uređeno, porez na dobit po odbitku po stopi od 20% obračunava se i plaća na prihode koje ostvari nerezidentno pravno lice od rezidentnog pravnog lica po osnovu:

  • dividendi i udela u dobiti u pravnom licu, uključujući i dividendu iz člana 35. ovog zakona;
  • naknada od autorskog i srodnih prava i prava industrijske svojine;
  • kamata;
  • naknada od zakupa i podzakupa nepokretnosti i pokretnih stvari na teritoriji Republike Srbije;
  • naknada od usluga istraživanja tržišta, računovodstvenih i revizorskih usluga i drugih usluga iz oblasti pravnog i poslovnog savetovanja, nezavisno od mesta njihovog pružanja ili korišćenja, odnosno mesta gde će biti pružene ili korišćene.

U skladu sa tim, u situaciji u kojoj rezidentno pravno lice plaća nerezidentnom pravnom licu naknadu za zakup servera u inostranstvu na kom rezident (kao zakupac) vrši isključivo smeštanje podataka, pri čemu se ne plaća naknada za bilo koju drugu radnju, odnosno korišćenje softvera nerezidenta u cilju obrade i distribucije predmetnih podataka, te naknada koju rezident plaća nerezidentu nije predmet oporezivanja porezom po odbitku.

Zaštita podataka o ličnosti

Međutim, predmetnu situaciju je neophodno razmotriti i iz ugla propisa o zaštiti podataka o ličnosti, odnosno prvenstveno Zakona o zaštiti podataka o ličnosti (Sl. glasnik RS br. 87/2018) („Zakon o zaštiti podataka o ličnosti“).

Naime, Zakon o zaštiti podataka o ličnosti definiše obradu podataka o ličnosti kao svaku radnja ili skup radnji koje se vrše automatizovano ili neautomatizovano sa podacima o ličnosti ili njihovim skupovima, kao što su prikupljanje, beleženje, razvrstavanje, grupisanje, odnosno strukturisanje, pohranjivanje, upodobljavanje ili menjanje, otkrivanje, uvid, upotreba, otkrivanje prenosom, odnosno dostavljanjem, umnožavanje, širenje ili na drugi način činjenje dostupnim, upoređivanje, ograničavanje, brisanje ili uništavanje.

U skladu sa navedenim, skladištenje, tj. čuvanje podataka o ličnosti na serveru koji se fizički nalazi u inostranstvu predstavlja radnju obrade podataka o ličnosti njihovim prenosom u smislu odredaba Zakona o zaštiti podataka o ličnosti.

Zakon o zaštiti podataka o ličnosti nadalje propisuje da se svaki prenos podataka o ličnosti čija je obrada u toku ili su namenjeni daljoj obradi posle njihovog prenošenja u drugu državu ili međunarodnu organizaciju može izvršiti samo ako u skladu sa drugim odredbama ovog zakona rukovalac i obrađivač postupaju u skladu sa uslovima propisanim zakonom, što obuhvata i dalji prenos podataka o ličnosti iz druge države ili međunarodne organizacije u treću državu ili međunarodnu organizaciju, a u cilju obezbeđivanja primerenog nivoa zaštite fizičkih lica koji je jednak nivou koji garantuje ovaj zakon.  Drugim rečima, preduslov zakonitog prenosa u smislu odredaba Zakona o zaštiti podataka o ličnosti je usklađenost obrade podataka sa svim obavezama utvrđenim ovim zakonom.

U vezi sa tim, treba imati u vidu da se usklađenost prenosa sa odredbama ispituje, tj. utvrđuje od slučaja do slučaja, spram svih relevantnih okolnosti.

Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.