Novi Zakon o zaštiti potrošača – šta je novo?

Novi Zakon o zaštiti potrošača – šta je novo?

13. septembar 2021.

Dana 9. septembra 2021. godine, Narodna skupština Republike Srbije usvojila je novi Zakon o zaštiti potrošača, koji je objavljen u Službenom glasniku Republike Srbije br. 88/2021 i koji stupa na snagu 19. septembra 2021. godine, a primenjuje se po isteku tri meseca od dana stupanja na snagu (sa izuzetkom odredaba članova 149-169, koje se odnose na potrošačke prigovore i vansudsko rešavanje potrošačkih sporova, koje će se primenjivati po isteku šest meseci od dana stupanja zakona na snagu) („ZZP“).

U zvaničnom tekstu predloga usvojenog ZZP, navodi se da je osnovni cilj njegovog donošenja usklađivanje potrošačkog prava u Republici Srbiji sa potrošačkim pravom EU, ali i unapređenje zaštite potrošača, tj. bolje i efikasnije sprovođenje zakonskih rešenja, radi adekvatnog odgovora na nove izazove na svetskom tržištu.

U nastavku ovog teksta nalazi se kratak pregled i pojašnjenje najznačajnijih novina koje ZZP donosi.

„Ne zovi“ registar

U skladu sa rešenjima prisutnim u uporednopravnoj praksi, propisana je zabrana upućivanja poziva i/ili poruka telefonom potrošačima čiji su telefonski brojevi upisani u registar potrošača koji ne žele da primaju pozive i/ili poruke u okviru promocije i/ili prodaje telefonom. Predmetni registar će se voditi pri regulatornom telu nadležnom za elektronske komunikacije (što je u slučaju Srbije RATEL), pri čemu se upis u isti vrši na zahtev potrošača (učinjen na propisanom obrascu) i bez naknade, a od strane operatora elektronskih komunikacija sa kojim potrošač ima zaključen ugovor.

Obaveza izdavanja proračuna

U slučaju pružanja usluga čija je vrednost veća od 5.000 dinara, prodavac je u obavezi da sačini proračun sa specifikacijom usluge, te da pre otpočinjanja pružanja usluge pribavi pisanu saglasnost potrošača na proračun. Takođe, ukoliko je cena ugovorena na osnovu izričite tvrdnje prodavca za tačnost proračuna, prodavac ne može da zahteva povećanje cene. U protivnom, tj. ako je cena ugovorena bez takve izričite tvrdnje, prodavac ne može da zahteva povećanje cene za više od 15% proračuna (osim ako je drugačije ugovoreno).

Novine u oblasti potrošačkih sporova

ZZP uvodi obavezu sudova nadležnih za rešavanje potrošačkih sporova da vode evidenciju odnosnih sporova, ali i stavlja poseban akcenat na mehanizam njihovog vansudskog rešavanja (s tim da je predmetna mogućnost isključena kod pojedinih kategorija potrošačkih sporova, npr. u oblasti medicinskih usluga).

U nastojanju da unapredi predmetni mehanizam, a koji se vidi kao transparentan, efikasan, brz i pravičan, ZZP je predvideo da se postupak vansudskog rešavanja potrošačkih sporova pokreće na osnovu predloga potrošača (dostavljenog na propisanom obrascu), pri čemu je trgovac obavezan da učestvuje u postupku (pod pretnjom prekršajne odgovornosti), kao i da na prodajnom mestu vidno i jasno istakne obaveštenje o takvoj svojoj obavezi. Postupak se odvija pred posebnim telima (posrednicima), njegovo trajanje je ograničeno na 90 dana (izuzev u opravdanim slučajevima), a može biti okončan obustavom (ako njegovo dalje vođenje nije celishodno), preporukom o načinu rešavanja spora ili zaključenjem sporazuma o rešavanju spora (koji uz ispunjenje propisanih uslova može imati snagu izvršne isprave).

Ostale (ne i manje važne) novine

Za kraj, predmetnim zakonskim novelama izvršeno je i usklađivanje sa propisima EU u oblasti turizma, tj. zaštite putnika kao potrošača, ali i konkurencije u ovoj oblasti (definisanjem uslova pružanja usluga paket-aranžmana i povezanih putnih aranžmana), omogućeno je izdavanje prekršajnih naloga za prekršaje učinjene u predmetnoj oblasti (propisivanjem fiksnih iznosa novčanih kazni za preduzetnike, pravna lica i odgovorna lica), te je propisano i da nemogućnost potrošača da dostavi prodavcu ambalažu robe ne može biti uslov za rešavanje reklamacije (niti razlog za odbijanje otklanjanja nesaobraznosti).

Umesto zaključka

Najbolji sud o tome da li se ovim zaista čini pomak u predmetnoj oblasti, tj. potrošačima u Srbiji pruža zadovoljavajući nivo zaštite, nesumnjivo će dati kako obim i način, tako i efekti primene prethodno navedenih, ali i svih drugih rešenja novog zakona. Ono što je sigurno, to je da pitanje zaštite prava potrošača samim svojim značajem, ali i brojnim problemima u praksi, odavno zavređuje da na nacionalnom planu ima prioritetan karakter, ne samo kada je reč o unapređenju normativnog i institucionalnog okvira, već naročito njegovih konkretnih dometa i rezultata.

Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.