Nova pravila o upotrebi dronova u Srbiji

Nova pravila o upotrebi dronova u Srbiji

11. februar 2020.

Prateći trend strožije regulative koja je doneta u USA (Federal Aviation Administration) i nešto blaža pravila of the European Union Aviation Safety Agency who recently published a set of rules for flying drones in Europe, based on the European Union publishing the Implementing  Regulation (EU) 2019/947 on May 24, 2019, u Srbiji će se 15. febrara 2020. godine početi primena novog Pravilnika o bespilotnim vazduhoplovima.

Za razliku od starog Pravilnika iz 2015. godine koji je se odnosio na bespilotne vazduhoplove čija je operativna masa preko 0,5 kg, uz maksimalnu brzinu preko 20m/s i maksimalnu visinu do 10m, razvoj tehnologije ali i potrebe da se dodatno uvede red u upotrebu dronova, iziskivao je usklađivanje domaće regulative sa propisima koji se već primenjuju u inostranstvu (EU).

Osnovna novina Pravilnika o bespilotnim vazduhoplovima se sastoji u tome da se isti neće primenjivati na:

  • vazduhoplove čija je maksimalna masa na poletanju manja od 0,25 kg, pod uslovom da njihova maksimalna brzina ne prelazi 19 m/s i da ne mogu da postignu kinetičku energiju veću od 80 J,
  • na letenje bespilotnih vazduhoplova u zatvorenom prostoru,
  • na bespilotne vazduhoplove čija je maksimalna masa veća od 150 kg, kao i
  • na vazduhoplove koji se koriste za operativne potrebe organa nadležnih za poslove odbrane, unutrašnjih poslova i carine.

Novim Pravilnikom razvrstani su bespilotni vazduhoplovi na četiri kategorije, prema maksimalnoj masi vazduhoplova:  kategorija 1 (od 0,25kg do 0,9 kg); kategorija 2 (od 0,9 kg do 4 kg); kategorija 3 (od 4 kg do 25 kg) i  kategorija 4 (od 25 kg do 150 kg).

Obaveza upisa u evidenciju vazduhoplova koju vodi Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije ubuduće će se odnositi na sve bespilotne vazduhoplove koji pripadaju kategorijama 3 i 4, ali i vazduhoplove koji pripadaju kategoriji 1 ili 2 koji se koriste za:  letenje na visinama većim od 100 m;  letenje u blizini aerodroma; na horizontalnoj udaljenosti većoj od 500 m od operatera bespilotnog vazduhoplova; letenje iznad ljudi, u blizini ljudi, u uslovno zabranjenoj zoni;  letenje noću ili za izbacivanje tečnosti ili predmeta ili nošenje spoljnog tereta koji nije element strukture bespilotnog vazduhoplova.

Dakle, vlasnici dronova čija maksimalna masa pri poletanju iznosi preko 250 grama, i koji koriste letelice u svrhe i na napred naveden način, biće dužni da registruju svoju letelicu pred Direktoratom civilnog vazduhoplovstva, kao i da poštuju brojna druga pravila utvrđena Pravilnikom.

U slučaju nepoštovanja propisa i u zavisnosti od težine povrede, u prekršajnom postupku se može kazniti pravno lice novčanom kaznom u rasponu od 100.000 do 2.000.000 dinara, a fizičko lice novčanom kaznom u rasponu od 10.000 do 150.000 dinara.

Rekreativni ljubitelji dronova koji zaziru od administrativnih formalnosti i ujedno nemaju potrebu za vrhunskim karakteristima bespilotnih letelica, mogu biti spokojni jer su se proizvođači tih uređaja postarali da se na tržištu, po pristupačnim cenama nađu dronovi sa maksimalnom masom pri poletanju od tačno 249 grama, ili pak manjom masom.

Ovaj članak je isključivo informativne prirode i ne predstavlja pravni savet. Ukoliko su Vam potrebne dodatne informacije, budite slobodni da nas kontaktirate.